زهد و همه سعادت ها

0

زهد، کلید همه سعادت ها

 

آیت‌الله جوادی آملی 

 

جامع الأحادیث

https://hadith.inoor.ir/hadith/105791?utm_source=hadith_app&utm_medium=display&utm_content=share_hadith&utm_term=%D9%85%D9%81%D8%AA%D8%A7%D8%AD%D9%87

شناسه حدیث : ۱۰۵۷۹۱

نشانی : الکافي ج ۲، ص ۱۲۸

 

عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ وَ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ اَلْقَاسَانِيِّ جَمِيعاً عَنِ اَلْقَاسِمِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ سُلَيْمَانَ بْنِ دَاوُدَ اَلْمِنْقَرِيِّ عَنْ حَفْصِ بْنِ غِيَاثٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ: جُعِلَ اَلْخَيْرُ كُلُّهُ فِي بَيْتٍ وَ جُعِلَ مِفْتَاحُهُ اَلزُّهْدَ فِي اَلدُّنْيَا ثُمَّ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ لاَ يَجِدُ اَلرَّجُلُ حَلاَوَةَ اَلْإِيمَانِ فِي قَلْبِهِ حَتَّى لاَ يُبَالِيَ مَنْ أَكَلَ اَلدُّنْيَا ثُمَّ قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ حَرَامٌ عَلَى قُلُوبِكُمْ أَنْ تَعْرِفَ حَلاَوَةَ اَلْإِيمَانِ حَتَّى تَزْهَدَ فِي اَلدُّنْيَا .

 

از حفص بن غياث،از امام صادق(عليه السّلام)،گويد:شنيدمش مى‌فرمود: همۀ خوبيها را در خانه‌اى نهادند و كليد آن را از زهد در دنيا ساختند،سپس فرمود كه:رسول خدا(صلّى الله عليه و آله)فرموده است:مرد شيرينى ايمان را در دل نچشد تا باكش نباشد كه دنيا در دست كيست و چه كسى آن را مى‌خورد،سپس امام صادق(عليه السّلام)فرمود:بر دلهاى شما حرام است كه شيرينى ايمان را بدانید و بفهمید تا نسبت به دنيا زهد ورزند و بى‌رغبت باشید.

 

 

 

در همين رواياتي كه ذيل اين باب هست لابد ملاحظه فرموديد بخشي از اين روايات در كنزالدقائق هست از وجود مبارك امام صادق(سلام الله عليه) هست كه حضرت فرمود تمام خير در اتاقي جمع شده است از عقايد و اخلاق و اعمال صالح، كليد اين اتاق زهدِ در دنياست «و جُعل مفتاحه الزهد في الدنيا» زهد يعني بي‌رغبتي اين بي‌رغبتي در دنيا آدم را راحت مي‌كند (يك)، آبروي آدم را تا آخر حفظ مي‌كند (اين دو). شما هم شنيديد هم ديديد، ما هم شنيديم هم ديديم هر كسي راغب در دنيا بود بالأخره مسلوب‌الحيثيه شد خب حيف است كه آدم محصول عمرش را كه يك آبروست بريزد بيرون. فرمود تمام خير در يك اتاق جمع شد (يك)، درش قفل شد (دو)، كليدش «الزهد في الدنيا» اين زهد يعني بي‌رغبتي اگر گفتند زاهدِ في الدنياست يعني بي‌رغبت است اگر گفتند «رَغِب فيها» يعني علاقه‌مند است. اگر انسان نسبت به دنيا بي‌رغبت بود دنيا يعني همين بازي كه من بايد اينجا داشته باشم. ‏ما بايد تلاش بكنيم به اين نظام و جامعه و بشر خدمت بكنيم شد شد، نشد نشد ديگر حالا اگر نشد به همه‌ جا فرياد بزنيم اين معلوم مي‌شود بي‌رغبتي در آخرت است نه بي‌رغبتي در دنيا. هر كاري هم همين طور است ما ديگر بيش از اين نه مأموريم نه مصلحت ما است ما بايد تلاش و كوشش كنيم دنيا را آباد كنيم، جامعه را آباد كنيم، به جامعه خدمت كنيم هيچ مضايقه هم نكنيم اگر نشد، آسمان را به زمين جفت نكنيم. فرمود كليدِ این، زهد در دنياست آخر ما كه مشاهد مشرّف مي‌شويم زيارت جامعه را مي‌خوانيم مي‌گوييم «كلامكم نور» يعني همين ديگر، اينها روشن مي‌كنند آدم را، آدم را راحت مي‌كنند. هيچ كسي اين دستورها را عمل نكرد كه در آخر عمر مسلوب‌الحيثيه بشود.

 

 

تفسیر سوره مبارکه حج جلسه ۳۹(۹۰/۰۱/۲۷)، آیت‌الله جوادی آملی، سایت اسراء

آدرس کوتاه این مقاله: http://noorekoran.ir/9djMW

Leave A Reply

Your email address will not be published.