مشيت الهی

0

مشيت الهی

 

إِنَّ هَٰذِهِ تَذْكِرَةٌ فَمَنْ شَآءَ اتَّخَذَ إِلَىٰ رَبِّهِ سَبِيلًا (٢٩) وَمَا تَشَآءُونَ إِلَّآ أَنْ يَشَآءَ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلِيمًا حَكِيمًا ( دهر – ٣٠)

 

همانا این [آیات قرآن‌] تذكر و هشداری است؛ پس هر كس خواهان سعادت دنیا و آخرت است راهی به سوی پروردگارش [با تكیه بر این آیات‌] برگزیند، (۲۹) و تا خدا نخواهد، نخواهید خواست؛ یقیناً خدا همواره دانا و حكیم است. (۳۰)

 

بعد می‌فرماید: « اِنَّ هذِهِ تَذْکرَةٌ فَمَنْ شاءَ اتَّخَذَ اِلی رَبِّهِ سَبیلا» آنچه که ما بیان می‌کنیم یک تنبّه است، یادآوری است، دعوت است، موعظه است، حالا هر کس دلش می‌خواهد راهی به این وسیله به سوی پروردگارخودش اتخاذ کند هر کس هم نمی‌خواهد، نخواهد. بر می‌گردد به آیات اول سوره: « اِنّا هَدَیناهُ السَّبیلَ اِمّا شاکرآ وَ اِمّا کفورآ» هر کسی می‌خواهد شاکر باشد، راه به سوی پروردگار را بگیرد. « وَ ما تَشاؤنَ اِلّا اَنْ یشاءَ اللهُ اِنَّ اللهَ کانَ عَلیمآ حکیمآ.»

 

چون در ابتدای این سوره و در اینجا صحبت از این است که هر کسی هر چه بخواهد [همان را انجام دهد، لذا این مطلب را می‌فرماید.] منطق قرآن منطق امرِ بین امرین است یعنی نه منطق تفویض است و نه منطق جبر. منطق جبر می‌گوید انسان مشیتی ندارد فقط مشیت خدا حاکم است و انسان یک ابزار بلا اراده‌ای است. منطق تفویض می‌گوید انسان به خود وانهاده شده است و اصلا مشیت الهی هیچ دخالتی ندارد، فقط مشیت انسان است. قرآن می‌گوید: مشیتِ شماست و مشیت خدا پشت آن است، ◀️ یعنی مشیت شما قائم به مشیت خداست، اگر مشیت الهی نباشد نه شما هستید و نه مشیتی. وَ ما تَشاؤنَ اِلّا اَنْ یشاءَ اللهُ شما مشیتی و حتی وجودی نمی‌توانید داشته باشید مگر اینکه مشیت الهی در کار باشد. ولی خدا علیم و حکیم است و هیچ کاری را بدون حکمت نمی‌کند. ▶️ « یدْخِلُ مَنْ یشاءُ فی رَحْمَتِهِ » خدای حکیم هر که را بخواهد در رحمت خود وارد می‌کند؛ یعنی هر کسی را که در رحمت خودش وارد می‌کند، به صورت گزاف نیست، بر اساس یک منطق و یک حکمت است که همان حکمت عمل است که هر عملی پاداشی داشته باشد. و صلّی الله علی محمد و آله الطاهرین.

الحمد لله رب العالمين

 

کتاب آشنایی با قرآن، آیت الله شهید مرتضی مطهری، جلد یازدهم ، صفحه ٨۴

 

آدرس کوتاه این مقاله: http://noorekoran.ir/jgFGI

Leave A Reply

Your email address will not be published.