متقن ترین برهان قیامت

0

متقن ترین برهان قیامت

 

آیت‌الله جوادی آملی

متقن ترین برهان قیامت

آیت‌الله جوادی آملی

تفسیر سوره مبارکه حج جلسه ۳۵(۹۰/۰۱/۲۱)

اعوذ بالله من الشيطان الرجيم
بسم الله الرحمن الرحيم

وَإِن جَادَلُوكَ فَقُلِ اللَّهُ أَعْلَمُ بِمَا تَعْمَلُونَ ﴿۶۸﴾ اللَّهُ يَحْكُمُ بَيْنَكُمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ فِيَما كُنتُمْ فِيهِ تَخْتَلِفُونَ ﴿۶۹﴾
سورهٴ مباركهٴ «حج»

يكي از مُتقن‌ترين مسئله‌اي كه جريان معاد را و قيامت را ضروري مي‌كند همين است كه يك اختلافي است بلاشك و اين اختلاف قرنهاست كه حل نشده و اميد حل شدنش هم نيست بلاشك, صحنه‌اي بايد باشد كه به اين اختلافات خاتمه بدهد اين فِرَق مذاهب, اين عقايد گوناگون كلامي, اين فتاواي گوناگوني كه هست بالأخره بعضيها حق است بعضيها باطل ديگر يعني جايي نيست كه روشن بشود در بين اين مِلل و نِحَل كدام حق است؟ كدام قول حق است, كدام فتوا حق است, كدام رأي كلامي حق است يا يك روزي هست, اگر عالَم جايي نداشته باشد كه حق روشن بشود مي‌شود هرج و مرج, جايي بالأخره بايد باشد كه به هيچ وجه كسي نتواند انكار بكند و آن روزي است كه خود حق ظهور مي‌شود ﴿ذلِكَ الْيَوْمُ الْحَقُّ﴾ و آن قيامت است كه اين از متقن‌ترين دليل ضرورت قيامت است و اين بر خلاف ادله‌اي كه خدا عادل است پاداش بدهد كيفر بدهد, خدا مُجازي است, خدا حق است بايد به حقوق افراد برسد بله مي‌رسد. تناسخيها همان طوري كه قبلاً اشاره شد اينها مي‌گويند بله ما قبول داريم پاداش هست, مجازات هست, خدا عدل است, خدا حق است, محكمه دارد, اما افراد بعد از مرگ دوباره برمي‌گردند اين دنيا يا پاداش مي‌بينند يا كيفر, لذا آن دوتا برهاني كه مي‌گويد چون خدا حكيم است, خدا عادل است پاداشي بايد داشته باشد كيفري بايد داشته باشد اين نيمي از راه است بايد مسئلهٴ استحالهٴ تناسخ تبيين بشود بگوييم محال است كه دنيا دارِ جزا باشد دار مكافات باشد دار پاداش باشد, الاّ ولابد دار جزا جاي ديگر است, اما اين مسئله كه بالأخره بايد حق روشن بشود در بين اين جنگ ۷۲ ملّت اين همه نِحله‌هايي كه در عالَم هست كدام حق است اين همه ملّيتها و مكتبهايي كه هست كدام حق است صحنه‌اي بايد باشد لذا در اين بخش مي‌فرمايد: ﴿اللَّهُ يَحْكُمُ بَيْنَكُمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ فِيَما كُنتُمْ فِيهِ تَخْتَلِفُونَ﴾ اين اميدبخش‌ترين آيه است در جريان قيامت اين ديد خيلي وسيع‌تر از آن مسئلهٴ پاداش و كيفر است بالأخره انسان مي‌خواهد بفهمد حق با چه كسي است در مسائل فلسفي اختلاف است در كلامي اختلاف است در مسائل فقهي كه ساده‌ترين است چندين بار به عرضتان رسيد ما يك آيه داريم با چندتا روايت دربارهٴ نماز جمعه, دربارهٴ نماز جمعه كه بيش از يك آيه نيست اين نظير بحثهاي حج و امثال ذلك نيست كه روايات فراوان باشد همين يك آيه است و چندتا روايت مي‌بينيد در عصر غيبت آراي مناقضِ هم در اينجا مطرح است يك عدّه قائل‌اند كه نماز جمعه در عصر غيبت حرام است چرا؟ چون منصب خاصّ امام زمان است بنابراين در عصر غيبت بدعت است, حرام است. يك عدّه در مقابلش مي‌گويند نه, نماز جمعه در عصر غيبت واجبِ تعييني است اين قول كاملاً مقابل قول اول, قول سوم اين است كه نماز جمعه در عصر غيبت واجب تخييري است با وجوبِ جمعِ بين نماز جمعه و چهار ركعت, قول چهارم اين است كه نماز جمعه واجب تخييري است با استحبابِ جمع بين نماز جمعه و چهار ركعت, قول پنجم اين است كه نماز جمعه واجب تخييري است نه جمعش وجوب است نه مستحب كما هو الأقويٰ خب يك آيه است با چندتا روايت اين همه اختلافات, حالا چون الآن به لطف الهي رايج است كمتر اين اختلافات مطرح است مرحوم صاحب جواهر در بحث نماز جمعه اسم بعضي از شهرها را مي‌برد كه ديگر حالا لازم نيست اسمش برده بشود فرمود چه فتنه‌ها براي همين پيش آمده چون بوي حكومت و سياست مي‌دهد اين صاحب جواهر دارد مي‌فرمايد من زماني كه نماز جمعه را مي‌نوشتم بعضي از فقها و بزرگان به ايران رفتند براي زيارت مرقد امام هشتم(سلام الله عليه) از وضع ايران باخبر شدند نام شهر خاصي را مي‌برد مردم آن شهر, علماي آن شهر به جان هم افتادند دربارهٴ همين نماز جمعه اين اختلاف هست اين‌چنين نيست كه قابل حل باشد از اول تا آخر شما ببينيد اختلاف فراوان است مرحوم شيخ صدوق(رضوان الله عليه) كه از انوار الهي شيعه‌هاست كه به او افتخار مي‌كنيم فرمايشاتي را در اعتقادات دارد مرحوم مفيد آن فحلِ متكلّم آمده زير اينها را آب بسته بعد در بخشي از حرفها دارد كه تو محدّثي چه كار به اين حرفها داري خب مگر غير از مفيد كسي مي‌تواند به صدوق چنين حرفي بزند, بالأخره اين هست قبل از هزار سال, حين هزار سال, بعد از هزار سال, اليوم اين اختلافات هست و قابل حل هم نيست يك روزي بايد باشد بالأخره روشن بشود كه حق با چه كسي است و حق چيست؟ فرمود اين از متقن‌ترين دليل ضرورت معاد است ﴿اللَّهُ يَحْكُمُ بَيْنَكُمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ فِيَما كُنتُمْ فِيهِ تَخْتَلِفُونَ﴾.
«و الحمد لله ربّ العالمين»

آیت‌الله جوادی آملی

تفسیر سوره مبارکه حج جلسه ۳۵(۹۰/۰۱/۲۱) سایت اسراء

آیات مرتبط ⬇️

سوره بقره (آیه ۱۱۳)

وَقَالَتِ الْيَهُودُ لَيْسَتِ النَّصَارَىٰ عَلَىٰ شَيْءٍ وَقَالَتِ النَّصَارَىٰ لَيْسَتِ الْيَهُودُ عَلَىٰ شَيْءٍ وَهُمْ يَتْلُونَ الْكِتَابَ كَذَٰلِكَ قَالَ الَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ مِثْلَ قَوْلِهِمْ فَاللَّهُ يَحْكُمُ بَيْنَهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فِيمَا كَانُوا فِيهِ يَخْتَلِفُونَ (١١٣)

ویهودیان گفتند: نصرانی‌ها بر آیین درستی نیستند و نصرانی‌ها گفتند: یهودیان بر آیین درستی نیستند، در حالی كه همه آنان كتاب [آسمانی‌] را می‌خوانند [كه هر دو آیین در زمان مخصوص به خود بر حق بوده‌] كسانی كه نادانند [هم چون مشركان‌] سخنی مانند سخن آنان [درباره آیین مسلمانان‌] گفتند؛ نهایتاً خدا روز قیامت در میان آنان درباره آنچه با هم اختلاف می‌كردند داوری می‌كند. (۱۱۳)
سوره نساء (آیه ۱۴۱)

الَّذِينَ يَتَرَبَّصُونَ بِكُمْ فَإِنْ كَانَ لَكُمْ فَتْحٌ مِنَ اللَّهِ قَالُوٓا أَلَمْ نَكُنْ مَعَكُمْ وَإِنْ كَانَ لِلْكَافِرِينَ نَصِيبٌ قَالُوٓا أَلَمْ نَسْتَحْوِذْ عَلَيْكُمْ وَنَمْنَعْكُمْ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ فَاللَّهُ يَحْكُمُ بَيْنَكُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَلَنْ يَجْعَلَ اللَّهُ لِلْكَافِرِينَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ سَبِيلًا (١٤١)

آنان كه همواره حوادثی را برای شما انتظار می‌برند، اگر از سوی خدا برایتان پیروزی رسد، می‌گویند: مگر ما با شما [در میدان جنگ‌] نبودیم؟ [پس سهم ما را از غنایم جنگی بپردازید.] و اگر برای كافران بهره‌ای اندك [از پیروزی‌] باشد، به آنان می‌گویند: آیا [ما كه در میان ارتش اسلام بودیم‌] بر شما چیره و مسلّط نبودیم؟ [ولی دیدید كه ازضربه زدن به شما خودداری كردیم‌] و شما را [ازآسیب و زیان مؤمنان‌] مانع می‌شدیم [پس سهم غنیمت ما را بدهید.] خدا روز قیامت میان شما داوری می‌كند؛ و خدا هرگز هیچ راه سلطه‌ای به سود كافران بر ضد مؤمنان قرار نداده است. (۱۴۱)
سوره اعراف (آیه ۸۷)

وَإِنْ كَانَ طَآئِفَةٌ مِنْكُمْ آمَنُوا بِالَّذِيٓ أُرْسِلْتُ بِهِ وَطَآئِفَةٌ لَمْ يُؤْمِنُوا فَاصْبِرُوا حَتَّىٰ يَحْكُمَ اللَّهُ بَيْنَنَا وَهُوَ خَيْرُ الْحَاكِمِينَ (٨٧)

و اگر گروهی از شما به آیینی كه من به آن فرستاده شده‌ام، ایمان آوردند و گروهی ایمان نیاوردند، پس [شما ای مؤمنان‌] شكیبایی ورزید تا خدا میان ما داوری كند، كه او بهترین داوران است. (۸۷)
سوره نحل (آیه ۱۲۴)

إِنَّمَا جُعِلَ السَّبْتُ عَلَى الَّذِينَ اخْتَلَفُوا فِيهِ وَإِنَّ رَبَّكَ لَيَحْكُمُ بَيْنَهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فِيمَا كَانُوا فِيهِ يَخْتَلِفُونَ (١٢٤)

[تحریم ماهی‌گیری در] روز شنبه فقط برای كسانی كه در آن [از نظر آزادی و ممنوعیت كار] اختلاف كردند قرار داده شده است، و بی‌تردید پروردگارت در روز قیامت درباره آنچه در آن اختلاف می‌كردند، داوری خواهد كرد. (۱۲۴)
سوره حج (آیه ۵۶)

الْمُلْكُ يَوْمَئِذٍ لِلَّهِ يَحْكُمُ بَيْنَهُمْ فَالَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ فِي جَنَّاتِ النَّعِيمِ (٥٦)

آن روز، حاكمیّت و فرمانروایی ویژه خداست. میان آنان داوری می‌كند؛ نهایتاً كسانی كه ایمان آورده و كارهای شایسته انجام داده‌اند، در بهشت‌های پر نعمت‌اند. (۵۶)
سوره آل عمران (آیه ۵۵)

إِذْ قَالَ اللَّهُ يَا عِيسَىٰٓ إِنِّي مُتَوَفِّيكَ وَرَافِعُكَ إِلَيَّ وَمُطَهِّرُكَ مِنَ الَّذِينَ كَفَرُوا وَجَاعِلُ الَّذِينَ اتَّبَعُوكَ فَوْقَ الَّذِينَ كَفَرُوٓا إِلَىٰ يَوْمِ الْقِيَامَةِ ثُمَّ إِلَيَّ مَرْجِعُكُمْ فَأَحْكُمُ بَيْنَكُمْ فِيمَا كُنْتُمْ فِيهِ تَخْتَلِفُونَ (٥٥)

[یاد كنید] هنگامی كه خدا فرمود: ای عیسی! من تو را [از روی زمین و از میان مردم‌] بر می‌گیرم، و به سوی خود بالا می‌برم، و از بودن در میان اجتماع آلوده كافران پاك می‌كنم، و آنان كه از تو پیروی كردند تا روز قیامت برتر از كسانی كه كافر شدند قرار می‌دهم؛ سپس بازگشت شما به سوی من است، و در میان شما در آنچه با هم اختلاف داشتید [به عدالت‌] داوری می‌كنم؛ (۵۵)

 

تفسیر سوره مبارکه حج جلسه ۳۵(۹۰/۰۱/۲۱)

 

اعوذ بالله من الشيطان الرجيم

بسم الله الرحمن الرحيم

 

وَإِن جَادَلُوكَ فَقُلِ اللَّهُ أَعْلَمُ بِمَا تَعْمَلُونَ ﴿۶۸﴾ اللَّهُ يَحْكُمُ بَيْنَكُمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ فِيَما كُنتُمْ فِيهِ تَخْتَلِفُونَ ﴿۶۹﴾

سورهٴ مباركهٴ «حج»

 

 

يكي از مُتقن‌ترين مسئله‌اي كه جريان معاد را و قيامت را ضروري مي‌كند همين است كه يك اختلافي است بلاشك و اين اختلاف قرنهاست كه حل نشده و اميد حل شدنش هم نيست بلاشك, صحنه‌اي بايد باشد كه به اين اختلافات خاتمه بدهد اين فِرَق مذاهب, اين عقايد گوناگون كلامي, اين فتاواي گوناگوني كه هست بالأخره بعضيها حق است بعضيها باطل ديگر يعني جايي نيست كه روشن بشود در بين اين مِلل و نِحَل كدام حق است؟ كدام قول حق است, كدام فتوا حق است, كدام رأي كلامي حق است يا يك روزي هست, اگر عالَم جايي نداشته باشد كه حق روشن بشود مي‌شود هرج و مرج, جايي بالأخره بايد باشد كه به هيچ وجه كسي نتواند انكار بكند و آن روزي است كه خود حق ظهور مي‌شود ﴿ذلِكَ الْيَوْمُ الْحَقُّ﴾ و آن قيامت است كه اين از متقن‌ترين دليل ضرورت قيامت است و اين بر خلاف ادله‌اي كه خدا عادل است پاداش بدهد كيفر بدهد, خدا مُجازي است, خدا حق است بايد به حقوق افراد برسد بله مي‌رسد. تناسخيها همان طوري كه قبلاً اشاره شد اينها مي‌گويند بله ما قبول داريم پاداش هست, مجازات هست, خدا عدل است, خدا حق است, محكمه دارد, اما افراد بعد از مرگ دوباره برمي‌گردند اين دنيا يا پاداش مي‌بينند يا كيفر, لذا آن دوتا برهاني كه مي‌گويد چون خدا حكيم است, خدا عادل است پاداشي بايد داشته باشد كيفري بايد داشته باشد اين نيمي از راه است بايد مسئلهٴ استحالهٴ تناسخ تبيين بشود بگوييم محال است كه دنيا دارِ جزا باشد دار مكافات باشد دار پاداش باشد, الاّ ولابد دار جزا جاي ديگر است, اما اين مسئله كه بالأخره بايد حق روشن بشود در بين اين جنگ ۷۲ ملّت اين همه نِحله‌هايي كه در عالَم هست كدام حق است اين همه ملّيتها و مكتبهايي كه هست كدام حق است صحنه‌اي بايد باشد لذا در اين بخش مي‌فرمايد: ﴿اللَّهُ يَحْكُمُ بَيْنَكُمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ فِيَما كُنتُمْ فِيهِ تَخْتَلِفُونَ﴾ اين اميدبخش‌ترين آيه است در جريان قيامت اين ديد خيلي وسيع‌تر از آن مسئلهٴ پاداش و كيفر است بالأخره انسان مي‌خواهد بفهمد حق با چه كسي است در مسائل فلسفي اختلاف است در كلامي اختلاف است در مسائل فقهي كه ساده‌ترين است چندين بار به عرضتان رسيد ما يك آيه داريم با چندتا روايت دربارهٴ نماز جمعه, دربارهٴ نماز جمعه كه بيش از يك آيه نيست اين نظير بحثهاي حج و امثال ذلك نيست كه روايات فراوان باشد همين يك آيه است و چندتا روايت مي‌بينيد در عصر غيبت آراي مناقضِ هم در اينجا مطرح است يك عدّه قائل‌اند كه نماز جمعه در عصر غيبت حرام است چرا؟ چون منصب خاصّ امام زمان است بنابراين در عصر غيبت بدعت است, حرام است. يك عدّه در مقابلش مي‌گويند نه, نماز جمعه در عصر غيبت واجبِ تعييني است اين قول كاملاً مقابل قول اول, قول سوم اين است كه نماز جمعه در عصر غيبت واجب تخييري است با وجوبِ جمعِ بين نماز جمعه و چهار ركعت, قول چهارم اين است كه نماز جمعه واجب تخييري است با استحبابِ جمع بين نماز جمعه و چهار ركعت, قول پنجم اين است كه نماز جمعه واجب تخييري است نه جمعش وجوب است نه مستحب كما هو الأقويٰ خب يك آيه است با چندتا روايت اين همه اختلافات, حالا چون الآن به لطف الهي رايج است كمتر اين اختلافات مطرح است مرحوم صاحب جواهر در بحث نماز جمعه اسم بعضي از شهرها را مي‌برد كه ديگر حالا لازم نيست اسمش برده بشود فرمود چه فتنه‌ها براي همين پيش آمده چون بوي حكومت و سياست مي‌دهد اين صاحب جواهر دارد مي‌فرمايد من زماني كه نماز جمعه را مي‌نوشتم بعضي از فقها و بزرگان به ايران رفتند براي زيارت مرقد امام هشتم(سلام الله عليه) از وضع ايران باخبر شدند نام شهر خاصي را مي‌برد مردم آن شهر, علماي آن شهر به جان هم افتادند دربارهٴ همين نماز جمعه اين اختلاف هست اين‌چنين نيست كه قابل حل باشد از اول تا آخر شما ببينيد اختلاف فراوان است مرحوم شيخ صدوق(رضوان الله عليه) كه از انوار الهي شيعه‌هاست كه به او افتخار مي‌كنيم فرمايشاتي را در اعتقادات دارد مرحوم مفيد آن فحلِ متكلّم آمده زير اينها را آب بسته بعد در بخشي از حرفها دارد كه تو محدّثي چه كار به اين حرفها داري خب مگر غير از مفيد كسي مي‌تواند به صدوق چنين حرفي بزند, بالأخره اين هست قبل از هزار سال, حين هزار سال, بعد از هزار سال, اليوم اين اختلافات هست و قابل حل هم نيست يك روزي بايد باشد بالأخره روشن بشود كه حق با چه كسي است و حق چيست؟ فرمود اين از متقن‌ترين دليل ضرورت معاد است ﴿اللَّهُ يَحْكُمُ بَيْنَكُمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ فِيَما كُنتُمْ فِيهِ تَخْتَلِفُونَ﴾.

«و الحمد لله ربّ العالمين»

 

آیت‌الله جوادی آملی

 

تفسیر سوره مبارکه حج جلسه ۳۵(۹۰/۰۱/۲۱) سایت اسراء

 

آیات مرتبط ⬇️

 

سوره بقره (آیه ۱۱۳)

 

وَقَالَتِ الْيَهُودُ لَيْسَتِ النَّصَارَىٰ عَلَىٰ شَيْءٍ وَقَالَتِ النَّصَارَىٰ لَيْسَتِ الْيَهُودُ عَلَىٰ شَيْءٍ وَهُمْ يَتْلُونَ الْكِتَابَ كَذَٰلِكَ قَالَ الَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ مِثْلَ قَوْلِهِمْ فَاللَّهُ يَحْكُمُ بَيْنَهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فِيمَا كَانُوا فِيهِ يَخْتَلِفُونَ (١١٣)

 

ویهودیان گفتند: نصرانی‌ها بر آیین درستی نیستند و نصرانی‌ها گفتند: یهودیان بر آیین درستی نیستند، در حالی كه همه آنان كتاب [آسمانی‌] را می‌خوانند [كه هر دو آیین در زمان مخصوص به خود بر حق بوده‌] كسانی كه نادانند [هم چون مشركان‌] سخنی مانند سخن آنان [درباره آیین مسلمانان‌] گفتند؛ نهایتاً خدا روز قیامت در میان آنان درباره آنچه با هم اختلاف می‌كردند داوری می‌كند. (۱۱۳)

سوره نساء (آیه ۱۴۱)

 

الَّذِينَ يَتَرَبَّصُونَ بِكُمْ فَإِنْ كَانَ لَكُمْ فَتْحٌ مِنَ اللَّهِ قَالُوٓا أَلَمْ نَكُنْ مَعَكُمْ وَإِنْ كَانَ لِلْكَافِرِينَ نَصِيبٌ قَالُوٓا أَلَمْ نَسْتَحْوِذْ عَلَيْكُمْ وَنَمْنَعْكُمْ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ فَاللَّهُ يَحْكُمُ بَيْنَكُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَلَنْ يَجْعَلَ اللَّهُ لِلْكَافِرِينَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ سَبِيلًا (١٤١)

 

آنان كه همواره حوادثی را برای شما انتظار می‌برند، اگر از سوی خدا برایتان پیروزی رسد، می‌گویند: مگر ما با شما [در میدان جنگ‌] نبودیم؟ [پس سهم ما را از غنایم جنگی بپردازید.] و اگر برای كافران بهره‌ای اندك [از پیروزی‌] باشد، به آنان می‌گویند: آیا [ما كه در میان ارتش اسلام بودیم‌] بر شما چیره و مسلّط نبودیم؟ [ولی دیدید كه ازضربه زدن به شما خودداری كردیم‌] و شما را [ازآسیب و زیان مؤمنان‌] مانع می‌شدیم [پس سهم غنیمت ما را بدهید.] خدا روز قیامت میان شما داوری می‌كند؛ و خدا هرگز هیچ راه سلطه‌ای به سود كافران بر ضد مؤمنان قرار نداده است. (۱۴۱)

سوره اعراف (آیه ۸۷)

 

وَإِنْ كَانَ طَآئِفَةٌ مِنْكُمْ آمَنُوا بِالَّذِيٓ أُرْسِلْتُ بِهِ وَطَآئِفَةٌ لَمْ يُؤْمِنُوا فَاصْبِرُوا حَتَّىٰ يَحْكُمَ اللَّهُ بَيْنَنَا وَهُوَ خَيْرُ الْحَاكِمِينَ (٨٧)

 

و اگر گروهی از شما به آیینی كه من به آن فرستاده شده‌ام، ایمان آوردند و گروهی ایمان نیاوردند، پس [شما ای مؤمنان‌] شكیبایی ورزید تا خدا میان ما داوری كند، كه او بهترین داوران است. (۸۷)

سوره نحل (آیه ۱۲۴)

 

إِنَّمَا جُعِلَ السَّبْتُ عَلَى الَّذِينَ اخْتَلَفُوا فِيهِ وَإِنَّ رَبَّكَ لَيَحْكُمُ بَيْنَهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فِيمَا كَانُوا فِيهِ يَخْتَلِفُونَ (١٢٤)

 

[تحریم ماهی‌گیری در] روز شنبه فقط برای كسانی كه در آن [از نظر آزادی و ممنوعیت كار] اختلاف كردند قرار داده شده است، و بی‌تردید پروردگارت در روز قیامت درباره آنچه در آن اختلاف می‌كردند، داوری خواهد كرد. (۱۲۴)

سوره حج (آیه ۵۶)

 

الْمُلْكُ يَوْمَئِذٍ لِلَّهِ يَحْكُمُ بَيْنَهُمْ فَالَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ فِي جَنَّاتِ النَّعِيمِ (٥٦)

 

آن روز، حاكمیّت و فرمانروایی ویژه خداست. میان آنان داوری می‌كند؛ نهایتاً كسانی كه ایمان آورده و كارهای شایسته انجام داده‌اند، در بهشت‌های پر نعمت‌اند. (۵۶)

سوره آل عمران (آیه ۵۵)

 

إِذْ قَالَ اللَّهُ يَا عِيسَىٰٓ إِنِّي مُتَوَفِّيكَ وَرَافِعُكَ إِلَيَّ وَمُطَهِّرُكَ مِنَ الَّذِينَ كَفَرُوا وَجَاعِلُ الَّذِينَ اتَّبَعُوكَ فَوْقَ الَّذِينَ كَفَرُوٓا إِلَىٰ يَوْمِ الْقِيَامَةِ ثُمَّ إِلَيَّ مَرْجِعُكُمْ فَأَحْكُمُ بَيْنَكُمْ فِيمَا كُنْتُمْ فِيهِ تَخْتَلِفُونَ (٥٥)

 

[یاد كنید] هنگامی كه خدا فرمود: ای عیسی! من تو را [از روی زمین و از میان مردم‌] بر می‌گیرم، و به سوی خود بالا می‌برم، و از بودن در میان اجتماع آلوده كافران پاك می‌كنم، و آنان كه از تو پیروی كردند تا روز قیامت برتر از كسانی كه كافر شدند قرار می‌دهم؛ سپس بازگشت شما به سوی من است، و در میان شما در آنچه با هم اختلاف داشتید [به عدالت‌] داوری می‌كنم؛ (۵۵)

 

آدرس کوتاه این مقاله: https://noorekoran.ir/oOBGe

Leave A Reply

Your email address will not be published.